پودر لباسشویی فاب موجب پاره شدن لباس می شود

فوم از تعداد زیادی حباب پر از هوا تشکیل شده است. در این زمان، مولکول های پودر لباسشویی فاب  با قسمت های آبگریز خود به سمت هوا و با قسمت های آب دوست خود به سمت آب هدایت می شوند.

از آنجایی که چنین حباب‌هایی سبک هستند، به سطح محلول بالا می‌روند و مولکول‌های شوینده موجود در آن لایه را بلند می‌کنند و با لایه دوم آن پوشیده می‌شوند.

در نتیجه، مولکول های قوی تر و مضاعف (فوم) ماده شوینده روی سطح محلول تشکیل می شود. مقدار مواد شوینده در فوم بیشتر از محلول است. در حین شستشو، فوم به جداسازی کثیفی با سرعت مکانیکی کمک می کند.

ذرات بزرگ خاک تجزیه نشده امولسیون شده یا در یک فیلم شوینده معلق می شوند، در محلول شستشو معلق می مانند و با تعویض محلول شستشو حذف می شوند. هنگامی که فرآیند شستشو اغلب مخلوط می شود، به دلیل عبور هوا به داخل آن، کف ایجاد می شود.

فرآیند شستشو به طور کلی به سه مرحله تقسیم می شود:

خیس کردن کامل بدن کثیف یا سطح آن زشت است، سطح را پاره نمی کند
نگه داشتن ماده کثیف در سوسپانسیون جامد (اطمینان از اینکه به ماده تازه شسته شده نچسبد).
لازم به ذکر است که مکانیسم فوق الذکر اثر شوینده عمدتاً در مورد صابون اعمال می شود، سایر مواد شوینده ممکن است با مکانیسم کمی متفاوت عمل کنند.

ترکیبات طبیعی به عنوان شوینده
در کنار صابون، برخی از ترکیبات طبیعی از دیرباز به عنوان یک شوینده شناخته شده اند. از جمله آنها می توان به رزین، ساپونین ها و اسیدهای صفراوی اشاره کرد. ماده اصلی رزین که یک ماده شوینده است، اسید آبئیتیک است.

ساپونین ها ترکیبات مولکولی بزرگ با ترکیبات پیچیده هستند که در بسیاری از گیاهان یافت می شوند. از خرد كردن ريشه گياهان صابون، شيرين بيان و … و استخراج آنها با آب داغ به دست مي آيد.